VoWiFi

Wat is VoWiFi?

VoWiFi, of Voice over Wi-Fi, is een technologie die het mogelijk maakt om spraakoproepen te maken en ontvangen via een Wi-Fi-netwerk in plaats van een mobiel netwerk. VoWiFi kan de kwaliteit van je oproepen verbeteren, vooral in locaties waar het mobiele signaal zwak of niet beschikbaar is. VoWiFi ondersteunt ook een naadloze overdracht tussen WiFi en 4G-netwerken zodat je je gesprek kunt voortzetten zonder onderbreking.

Wie kan VoWiFi gebruiken?

In eerste instantie bieden we VoWiFi alleen aan voor iPhones met iOS 17 of nieuwer, op het KPN netwerk. Ons netwerk kan alle apparaten ondersteunen, maar niet alle apparaten kunnen VoWiFi op ons netwerk gebruiken. We werken samen met verschillende fabrikanten van mobiele telefoons, zoals Samsung, om het op onze netwerkcode te laten werken. We hebben momenteel nog niet alle Android-telefoons / -modellen getest, dus er kunnen enkele uitzonderingen zijn waar VoWiFi wel wordt ondersteund, maar voor nu beginnen we met iPhones.
In de zomer van 2025 beginnen we met het testen van VoWiFi voor Android op het KPN netwerk. Zodra deze testen succesvol zijn uitgevoerd zullen wij overgaan tot uitrol en stellen wij onze partners hier uiteraard van op de hoogte.

Moeten gebruikers iets doen om VoWiFi op hun apparaat in te schakelen?

Om VoWiFi te gebruiken, moeten gebruikers het inschakelen in hun telefoon instellingen.

  1. Ga naar Instellingen / Mobiel netwerk
  2. Kies je simkaart
  3. Schakel Wi-Fi Bellen in

Werkt VoWiFi tijdens roaming?

VoWiFi wordt nog niet ondersteund tijdens roaming.

Zijn VoWiFi-gesprekken gratis?

VoWiFi-gesprekken worden in rekening gebracht volgens je mobiele abonnement, net als gewone mobiele gesprekken. Je kunt VoWiFi gebruiken om elk telefoonnummer te bellen, of het nu een vast of een mobiel nummer is. VoWiFi gebruikt niet je mobiele data.

Bekend probleem

Momenteel zien we nog bij enkele gebruikers dat VoWiFi op een willekeurig moment wordt uitgeschakeld en door de gebruiker opnieuw moet worden ingeschakeld. Dit wordt in die specifieke gevallen veroorzaakt door onjuiste signalering in ons netwerk, en we werken samen met onze leverancier om dit probleem zo spoedig mogelijk op te lossen. Als de iPhone niet verbonden is met VoWiFi, vraag dan je gebruikers om te controleren of VoWiFi nog steeds is ingeschakeld in het instellingenmenu.

Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

Was dit artikel nuttig?

Gerelateerde artikelen